Efter endt kursusforløb på PMI® certificeringsprogrammer er det muligt at tilmelde sig certificeringseksamen. Forudsætning for at kunne gå til eksamen varierer fra certificering til certificering, men grundlæggende kræves praktisk erfaring og relevant uddannelse.
Ansøgningsprocessen
Tilmelding til PMI certificeringerne foregår hos PMI, se www.Pmi.org. Den enkelte deltager skal her oprette og udarbejde en ansøgning til PMI, hvor i relevant erfaring og uddannelse beskrives og dokumenteres.
GBDs konsulenter tilbyder den enkelte deltager på de certificeringsforberedende forløb individuel support og vejledning i forbindelse med denne ansøgningsproces.
Eksamensafholdelse
Certificeringseksamen foregår enten fysisk hos et PMI godkendt testcenter eller online, hvor mulighederne variere fra certificering til certificering. På nuværende tidspunkt er det muligt at gennemfører PMP, CAPM, PMI-ACP og PMI-PBA eksammerne online, mens de øvrige skal afvikles hos et testcenter.
Når du er blevet godkendt af PMI modtager du dokumentation i form af et “eligibility nummer”. Du skal anvende dette nummer når du booker eksamen hos testcenteret. Eksamensafholdelse er fleksibel og du bestemmer selv dato og tidspunkt inden for et år fra godkendelse.
Det er typisk hurtigere at få en tid til en online eksamen, mens testcenterne har mere begrænset kapacitet, som ligeledes deles mellem en række certificeringer.
PMI Certificeringseksamens krav
I det følgende kan du læse om krav til erfaring og uddannelse ved ansøgning om at deltage i certificeringseksamen for de udbudte PMI certificeringsprogrammer.